Ak si nie ste istí aký olej patrí do vášho automobilu, využite mazacie plány jednotlivých výrobcov olejov:

Klasifikácia a špecifikácia motorového oleja

Klasifikácia motorových olejov je vykonávaná jednak z hľadiska viskozitného a ďalej z hľadiska výkonnostného.

Viskozitná klasifikácia SAE

Pre charakteristiku viskozitných vlastností motorových olejov sa používa špecifikácia SAE J300 (Society of Automotive Engineers, USA). Pre klasifikáciu olejov používa táto norma 6 zimných tried značených číslom a ,, W "(z angl. Winter) a 6 letných tried načených číslom.

Zimné triedy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Letné triedy: 16, 20, 30, 40, 50, 60

Hodnota zimného značenia určuje správanie oleja pri nízkych teplotách (napr. Olej SAE 15W má medza čepratelnoszi -25 ° C).

Hodnota letného značenie určuje použitie oleja pri letných teplotách. Pokiaľ je pri označenie použije len jednej triedy, zanemná to, že sa jedná o olej jednostuňový, čiže monográdový (letný alebo zimný). Keď je použitá kombinácia letnej a zimnej triedy (napr. 5W-40), jedná sa o olej viacstupňový, čiže multigrádový (celoročné). V súčasnej dobe sa takmer výhradne používajú motorové oleje viacstupňové.

Hoci je viskozitnej špecifikácia SAE J300 pomerne dôležitá a široko používaná, zďaleka nestačí na tokmu, aby sme zvolili vhodný motorový olej pre konkrétny motor. Je to z toho dôvodu, že nám táto špecifikácia nič nehovorí o ďalších veľmi dôležitých vlastnostiach motorových olejov, ako je napr. Ich oxidačná a termická stabilita, ochrana motora pred opotrebovaním a tvorbou usadenín atď. Všetkými týmito parametrami a aj radou ďalších sa zaoberajú výkonnostný klasifikácie motorových olejov.

 

Výkonnostné klasifikácie ACEA, API a príklady firemných noriem

Charakterizujú okamžité aj dlhodobé vlastnosti motorového oleja pri pri rôznych formách provoního zaťaženia. Sú hodnotené rôzne vlastnosti, ako napr. Oxidačný stabilitia, odparnosť, ochrana proti opotrebeniu a tvorbe usadenín, proti korózii, úspora paliva apod. Pre označenie výkonnostnej kategórie motorových olejov sa používajú nasledujúce normy:

     klasifikácie ACE (Association des Constructers Européens d 'Automobile, EÚ)

     klasifikácia API (Asociation Petroleum Institute, USA)

     firemné normy výrobcov motorov a vozidiel (VW, MB, MAN, VOLVO, SCANIA, RENAULT, PSA, FIAT, GM)

     klasifikácia MIL-L (normy americkej armády)

     iné klasifikácie (napr. ILSAC)

V súčasnej dobe majú najväčšiu váhu špecifikácie API, ACEA a firemné normy výrobcov motorov a vozidiel.

 

Klasifikácia ACEA

ACEA (European Automobile Manufacturer 's Association - Associace európskych konštruktérov vozidiel) nahradila v roku 1991 CCMC (Združenie konštruktérov automobilov), ktoré vzniklo v roku 1972 ako reakcia na to, že špecifikácia API plne nevyhovujú európskym typom motorov, ktoré sa od amerických konštrukčne líšia. Klasifikácia ACE od roku 2004 delí novo motorové oleje do troch skupín:

     oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené,, A / B "

     oleja kompatibilné s katalyzátormi pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené,, C "

     oleje pre vysoko výkonné dieselové motory, značené,, E "

Výkonnostný stupeň je udávaný číslom. V súčasnej dobe sa používajú nasledujúce výkonostné triedy ACEA.

Výkonostné triedy motorových olejov podľa ACEA

 

skupina "A/B" - benzínové a dieselové motory osobných automobilov

Trieda ACEA

Popis olejov

A1 / B1

Kategori olejov s veľmi nízkym trením a nízkou vysokoteplotné viskozitou. Oleje aditivované proti tvorbe usadenín na pieste, tvorbe kalov, opoptřebení a oxidácii za vysokých teplôt. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre niektoré motory.

A3 / B3

Motorové olejej s vysokou výkonostné rezervou, s vysokou stabilitou, pre najnáročnejšie podmienky, v súlade s odporúčaním výrobcov umožňujú predĺžené výměnnné intervaly.

A3 / B4

Motorové oleje s vysokou výkonnostnou rezervou a dieselové motory s priamym vstrekovaním, vhodné tiež pre použitie popísané v kategórii B3

A5 / B5

Vysoko stabilný oleja s nízkou viskozitou a trením, s vysokou výkonostné úrovní, určené pre predĺžené výmenné intervaly vo vysoko zaťažovaných zážihových a vznetových motoroch. Spĺňajú požiadavky na superľahká beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre osobitne navrhnuté motory.

 

Skupina "C" - benzínové a dieselové motory osobných automobilov

Trieda ACEA

Popis olejov

C1

Motorové oleje s nízkou viskozitou a trením, s veľmi nízkym obsahom sulfátového popola, síry a fosforu (napr. Mitshubishi, Mazda).

C2

Motorové oleje s nízkou viskozitou a trením, s nízkym obsahom sulfátového popola, síry a fosforu (napr. PSA, Honda)

C3

Motorové oleje s nízkym obsahom sulfátového popola, síry, a fosforu (napr. Hyundai, KIA, Honda, Suzuki).

C4

Motorové oleje kompatibilný s katalyzátormi a s DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tieto oleje predlžujú životnosť týchto systémov (napr. Renault) - platí od r. 2006

C5

Motorové oleje pre osobné a ľahké nákladné vozidlá so stredným obsahom popola (Mid SAPS) zajišťuijící zníženie spotreby paliva. Určený pre motory vybavené katalyzátory a systémy na úpravu spalín. Špecifikácia definuje oleje určené pre vozidlá, v ktorých výrobcovia motorov povoľujú nízkovizozní oleja s minimálnou HTS viskozitou 2,6 mPa.s

 

Skupina "E" - veľké dieselové motory

Trieda ACEA

Popis olejov

E4

Vysoko stabilný motorové oleje pre nízkoemisné motory Euro 1 až 5 s najnáročnejším prevádzkou, v súlade s odporúčaním výrobcu umožňujú predĺžené výmenné intervaly. Vhodné pre motory bez DPF, pre niektoré motory SCE a EGR

E6

Oleje s upravenou aditiváciou pre motory Euro 1 až Euro 6, tzv. Formulácia "Low SAPS" zaisťuje ochranu časticových filtrov, pre extrémne predĺžené intervaly výmen s kontrolou obsahu sulfátového popola, síry a fosforu. Sú vhodné pre motory so systémom EGR, DPF a SCR. Trieda E6 je obzvlášť doporučovaná pre motory s DPF systémy, ktoré spaľujú palivo s nízkym obsahom síry (50 ppm).

E7

Vysoko stabilný motorové olejej pre nízkoemisné motory Euro 1 až 5 s najnáročnejším prevádzkou, v súlade s odporúčaním výrobcu umožňujú predĺžené výmenné intervaly. Vhodné pre motory bez DPF, pre väčšinu motorov s SCR a EGR.

E9

Najnovšie európska výkonnostný špecifikácia pre motory vybavené prídavnými systémy na úpravu psalin (tzv. "Mid. SAPS" formulácia). Zlepšená odolnosť proti působní sadzí a zlepšená ochrana proti tvorbe kalu. Sú vhodné Motot bez aj s DPF a pre väčšinu motorov s EGR a SCR. Zvlášť doporučené pre zvyškový palivo.

 

Výkonné klasifikácie prevodových olejov pre mechanické prevodovky

Pre značenie výkonnostnej kategórie prevodových olejov sa používa klasifikácia API (American Petroleum Institute, USA). Označenie výkonnostnej triedy sa skladá z písmen ,, GL "(z angl. Gear lubricant) a čísla, ktoré udáva výkonnostný stupeň. Ďalšie medzinárodne uznávanej klasifikácie sú MIL-PRF-2105 a SAE J2360. Popis jednotlivých klasifikácií:

    API GL - 3 - nízkoaditivované oleje pre manuálne radené prevodovky so stredným namáhaním
    API GL - 4 - oleje vysoko aditivované určené predovšetkým pre riadiace prevodovky a málo zaťažené hypoidné prevodovky
    API GL - 5 - oleje určené pre vysoko zaťažené hypoidné prevody, pracujúci v najťažších prevádzkových podmienkach, vystavenej premennému rázovému zaťaženiu
    API MT - 1 - olejej určené pre nesynchronizované manuálne prevodovky používané v autobusoch a ťažkých nákladných vozidlách, poskytujú kombinovanú ochranu proti tepelnej degradácii, opotrebovanie komponentov a poškodenia tesnení, ktorú nemožno dosiahnuť použitím mazív API GL-4 a API GL-5
    MIL-PRF-2105 - prevodový olej, ktorý kombinuje výkonnostné požiadavky noriem MIL-PRF-2105D a API MT-1
    SAE J2360 - prevodový olej, ktorý kombinuje výkonnostné požiadavky noriem MIL-PRF-2105 (1995), API GL-5 a API MT 1

 Rovnako ako u motorových olejov existujú normy jednotlivých výrobcov prevodoviek (Voith, ZF, GM, Ford, Alisson).

 

Výkonné klasifikácie prevodových olejov pre automatické prevodovky

Na oleje pre automatické prevodovky sú kladené vysoké nároky a sú charakterizované pomocou firemných špecifikácií. Celosvetovo uznávanými štandardy sú:

    Ford - M2 C 33 G, M2 C 33 F, ATF MERCON
    GM (General Motors) - Alisson Type C2, C3, C4; ATF Dexron II, MID, IIE, III, Type A Suffix A
    ďalší významní výrobcovia - Chrysler, Reklama Reklama Voith, ZF