Nie ste si istí správnym výberom autodiela pre vaše vozidlo? Vyhľadáme ho za vás podľa VIN!

Škoda Octavia II (1Z3): obľúbený liftback s väčším priestorom a modernejšou technikou, no aj s typickými slabinami
Škoda Octavia II, typové označenie 1Z3, sa vyrábala od roku 2004 do 2013 (modernizácia faceliftom v roku 2008). V porovnaní s prvou generáciou ponúkla viac vnútorného priestoru, modernejšiu výbavu a úspornejšie motory. Postavená je na platforme Volkswagen Group A5 (PQ35), ktorú zdieľa napríklad s VW Golf V alebo Audi A3 druhej generácie.

Základná charakteristika modelu Octavia II (1Z3)
Karoséria: 5-dverový liftback

Motory:
Benzínové: 1.4 MPI, 1.4 TSI, 1.6 MPI, 1.6 FSI, 1.8 TSI, 2.0 FSI, 2.0 TSI
Naftové: 1.6 TDI CR, 1.9 TDI PD, 2.0 TDI PD/CR
Prevodovky: 5-st. a 6-st. manuál, 6-st. DSG (DQ250), 7-st. DSG (DQ200)
Pohon: predný alebo 4x4 (Haldex II/IV)
Platforma: VW Group A5 (PQ35)
Objem kufra: 560 l / až 1 350 l po sklopení sedadiel

Výhody Škody Octavia II (1Z3)
Veľký kufor a priestranný interiér
Bohatá ponuka motorov – od úsporných TDI po výkonné TSI
Kvalitnejšie spracovanie oproti prvej generácii
Možnosť pohonu 4x4
Lacná a dostupná údržba vďaka zdieľanej koncernovej technike
Široká ponuka náhradných dielov a príslušenstva

Slabiny a časté poruchy Škody Octavia II (1Z3)
Hoci je Octavia II spoľahlivá, niektoré motory a prevodovky majú známe slabiny, najmä v ranných ročníkoch.

1. Motory
1.4 TSI (90–118 kW)
Rozvodová reťaz – naťahovanie, preskočenie, poškodenie motora
Zvýšená spotreba oleja u skorých verzií
Poruchy turbodúchadla

1.8 TSI (118 kW)
Vysoká spotreba oleja – opotrebovanie piestnych krúžkov
Problémy s rozvodovou reťazou
Ucpávanie sacieho potrubia karbonom

2.0 TDI PD (103–125 kW)
Praskanie hláv valcov (najmä kód BKD)
Poruchy vstrekovačov PD jednotiek
Netesnosti vodnej pumpy

1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR
Zanášanie DPF pri krátkych trasách
Poruchy EGR ventilu
Citlivosť na kvalitu nafty

2. Prevodovky
6-st. DSG (DQ250)
Opotrebovanie dvojspojky po 150–200 tis. km
Poruchy mechatroniky – trhavé radenie, núdzový režim

7-st. DSG (DQ200)
Slabšia suchá spojka – opotrebovanie už po 80–120 tis. km
Prehrievanie pri jazde v meste
Manuálne prevodovky
Relatívne spoľahlivé, občas vôľa v radiacej kulise

3. Elektronika a komfort
Poruchy centrálneho zamykania a zámkov dverí
Vadné senzory ABS/ESP – svieti kontrolka
Problémy s klimatizáciou – netesnosti chladiča alebo kompresora
Výpadky palubného počítača alebo autorádia Bolero/Amundsen

4. Podvozok
Vôľa v predných ramenách – klepanie na nerovnostiach
Opotrebované zadné tlmiče po vyššom nájazde
Ložiská kolies – hučanie pri rýchlosti
Korózia zadného nosníka pri 4x4 verziách

5. Karoséria a korózia
Začínajúca korózia lemov zadných blatníkov a spodných hrán dverí
Poškodenie laku na kapote a streche pri slabšej údržbe
Netesnosti okolo tretieho brzdového svetla – zatekanie do kufra

Zhrnutie
Škoda Octavia II (1Z3) je stále veľmi populárny ojazdený model, ktorý ponúka výborný pomer ceny, priestoru a úžitkových vlastností. Najväčšiu pozornosť si zaslúžia motory TSI s reťazovým rozvodom a prevodovky DSG, ktoré si vyžadujú pravidelný servis. Dieselové verzie sú odolné, ak sa dodržiavajú výmeny oleja a používa kvalitná nafta.